خبرگزاری مهر: لادن طباطبایی گفت: بازیگری همیشه عشق من بودهاست اما معتقدم که بازیگر زمانی که فکر میکند ابزار کارش دیگر در اختیارش نیست باید از حرفهاش خداحافظی کند و متاسفانه این اتفاق برای من افتاده و دیگر جلوی دوربین حاضر نمیشوم.
برنامه شب گذشته "هفت" 17 شهریور ماه به بررسی راهکارهای رونق سینمای ایران با حضور غلامرضا موسی و پرویز شیخطادی اختصاص داشت. گفتگو با لادن طباطبایی و بررسی دلایل خداحافظیاش از سینما و بررسی سینمای مستقل با حضور مرلین میلر کارگردن آمریکایی و نادر طالبزاده از دیگر بخشهای این برنامه بود.
نظرسنجی برنامه نیز اختصاص به طرح این سوال داشت که از بین عوامل سیاستگذاری صحیح، محتوی مطلوب، سالن مناسب، بهای بلیط و چهرههای جذاب، کدام یک در رونق سینمای ایران موثر هستند که در پایان برنامه گزینه سیاست گذاری صحیح بیشترین رای را بدست آورد.
یادمان رسول ملاقلیپور که شب گذشته تولد 57 سالگیاش بود اولین بخش برنامه را به خودش اختصاص داد. پس از آن اولین مهمان برنامه لادن طباطبایی بود که درباره دلایل خداحافظیاش از سینما صحبت کرد. خانواده سینما آنجا به مشکل خورد که مسئولان اختلافاتشان را علنی کردند
لادن طباطبایی در بخشی از صحبتهایش عنوان کرد: هدف اولیه رسانه به واقع اشاعه فرهنگ است. قرار است ما فرهنگ سازی در ایران اسلامی داشته باشیم اما متاسفانه این اهداف تنها به صورت تیتر مورد توجه قرار میگیرد.
وی ادامه داد: یک منتقد سینمایی باید بر تمام حوزههای نمایشی تسلط داشه باشد درنتیجه دراماتوژ، کارگردان و یک متخصص است و باید روبروی یک هنرمند بنشیند و با او حرف بزند اما متاسفانه این فضای گفتگو مدتهاست که دیگر وجود ندارد. ما ادعای اشاعه فرهنگ داریم اما متاسفانه هرکس صدایش را بلندتر کند موفقتر است.
طباطبایی در ادامه عنوان کرد: چرا باید نقد بیمایهای را که یکی از سایتهای دولتی نوشته، معتبرترین روزنامه سینمایی کشور البته با حذف فحاشیها منتشر کند، مگر ما منتقد درست و حسابی نداریم.
من آنقدر دل نازک نیستم که با یک حرف یا نقد از بازیگری کناره بگیرم. مساله این است که قبل از بروز برخی مسائل ما یک خانواده بودیم اما از جایی به مشکل برخوردیم که مسئولان و سردمداران ما اختلافات و گلایههاشان را علنی کردند. با تمام احترامی که برای برنامه 90 قائلم، معتقدم فضای فرهنگی ما با فضای ورزش کاملا متفاوت است.
بازیگر مجموعه تلویزیونی "خواب و بیدار" تاکید کرد: بهعنوان نمونه تاثیری که اعلام دستمزد برخی از بازیگران درمطبوعات داشت این بود که بخش خصوصی خود را از بدنه سینما کنار کشید و مثلا حامیان مالی که همان بازیگر بخصوص میتوانست وارد صنعت سینما کند ازبین رفت.
طباطبایی ادامه داد: مساله مهم دیگر از بین بردن حرمت و شخصیت بازیگر زن سینما توسط یکی از کارگردانهای ارزشی است که متاسفانه این اظهارنظر لطمات جبران ناپذیری به جامعه بازیگری وارد کرد.
ما سردمدار فرهنگ و هنر هستیم، بنابراین از کسی که زندگی انبیا را میسازد توقع دیگری میرود. مثلا چگونه تهیهکنندهای که همیشه با تکیه کلام به ولای علی صحبت میکند، حاضر است دستمزد بازیگرانش را ندهد اما خط قرمز برای فیلمش پهن کند و به عواملش تندیس بدهد.
عاشق بازیگری بودم، اما...
وی درباره دلایل خداحافظیاش عنوان کرد: من هیچ گاه دوست نداشتم در حاشیه قرار بگیرم این نامه را نیز از جانب کسانی نوشتم که میخواهند این حرفها را بیان کنند اما این کار را نمیکنند. خداحافظی من با بازیگری دلایل گوناگون دارد و از قبل نیز این تصمیم را داشتم اما چون مصادف با بیان این نقد در مطبوعات شد، آنرا رسانهای کردم.
طباطبایی در پایان تاکیدکرد: بازیگری همیشه عشق من بودهاست اما معتقدم که بازیگر زمانی که فکر میکند ابزارش دیگر در اختیارش نیست باید از حرفهاش خداحافظی کند و متاسفانه این اتفاق برای من افتاده و دیگر جلوی دوربین حاضر نمیشوم.
عوامل رونق در سینمای ایران چیست؟
میزگرد برنامه به بررسی راهکارهای مناسب برای رونق سینمای کشور با حضور غلامرضا موسوی تهیهکننده و پرویز شیخطادی کارگردان سینما میپرداخت.
شیخطادی در ابتدای صحبتهایش درباره راهکارهای مناسب برای رونق سینمای ملی مطلوب توضیح داد: محتوی، ساختار، تکنیک، سالن خوب، پخش و اطلاع رسانی مناسب از عوامل رونق در سینمای ایران هسند. وضعیت یک کشور و قرار داشتن مخاطبان از لحاظ اقتصادی و اجتماعی در جایگاههای مختلف نیز در ساختار سینما تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: کشورهایی که در حال توسعه هستند مثل کشور ما، فشارهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را تحمل میکنند در نتیجه نیازشان نیز به محصولات فرهنگی متفاوت است. آیتم کمدی و طنز برای برخی از کشورها که در این شرایط قرار دارند مورد نیاز است.
غلامرضا موسوی هم در همین زمینه توضیح داد: یک سری مسائل و مشکلات روان شناختی مثل بیاعتمادی که در روابط حرفهای هنرمندان تاثیر گذاشته در رونق سینما خیلی موثر است.
نبود امنیت شغلی و حرفهای نیز در تولید فیلمها تاثیرگذار است همچنین برخی مشکلات نرمافزاری و زیرساختی مانند مسائل فرهنگی و ساخت سالنهای سینما نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.
رواج بیاعتمادی اطمینان هنرمندان را از بین میبرد
وی ادامه داد: اما همه این مسائل زمانی رفع میشود که نبود امنیت شغلی و حرفهای از بین برود. مسائلی که این چند مدت گریبان سینما را گرفته، ذهن هنرمند را به خود مشغول کرده. هرچه که بیاعتمادی رواج یابد اطمینان هنرمندان نیز از بین میرود که متاسقانه باعث ریزش مخاطب میشود.
این تهیهکننده عنوان کرد: متاسفانه این روزها به سمت تولید دولتی پیش میرویم. این روش برای ساختن برخی آثار جواب میدهد اما وقتی بیشتر فیلمها با تولید وسرمایه دولتی ساخته میشوند باعث میشود که دیگر مخاطب مدنظر نباشد و عوامل تنها به دنبال پایان دادن به کارشان و گرفتن دستمزد هستند. در همه جای دنیا سینما هنر صنعت است و نقش مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد.
پرویز شیخطادی در ادامه بحث توضیح داد: نظام سرمایهداری درسینما بدون در نظر گرفته منافع سینما باعث میشود صنعت این سینما از بین برود. چو ن نیازهای سینما را نمیشناسند. سینما یک نیروگاه تولید اندیشه و سرگرمی ساز است بنابراین باید وضعیت معیشتی و آگاهی مخاطبان درنظر گرفته شود.
وی ادامه داد: متاسفانه سینمای ما از لحاظ تکنیکی هم ضعیف است. باید بحرانهای جامعه توسط سیاستگذاران هم مشخض شود چون هنرمند نمیتواند به تنهایی سیاست گذاری کند. ما منافع ملی فرهنگی را در سینما درنظر نمیگیریم.
اندیشمندان یکی کشور باید منافع فرهنگی و اخلاقی کشور را در نظر بگیرند و آنها را دراختیار کاربلدان این حرفه قرار دهند. ما فیلمهایی را لازم داریم که دولت باید در آنها سرمایهگذاری کند. فیلمهایی که ارزش افزوده طولانی مدت دارد و بخش خصوصی به دلیل اینکه باید در کوتاه مدت سرمایه خود رابازگرداند نمیتواند بر روی این نوع فیلمها سرمایه گذاری کند.
برای هنرمند نمیتوان با بخشنامه تعیین تکلیف کرد
غلامرضا موسوی در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد: معتقدم برای هنرمند نمیتوان با بخشنامه تعیین تکلیف کرد. فیلم های ماند گار سینمای ایران با بخش نامه ساخته نشده اند. سیاستگذاران باید افق رامشخص کنند واین افقهای مشخص شده باید در کارگروههای مختلف بررسی شود.
من به حسن نیت آقای شمقدری اطمینان دارم امام معتقدم که ایشان از طیف خاصی در برنامههایشان استفاده میکنند که نظرات خاصی دارند. باید از همه طیف ها و سیاستگذاری هایشان استفاده کنند.
وی ادامه داد: هنرمندان ما با نبوغ و خلاقیتشان با امکانات ضعیفی که در اختیار دارند از لحاظ تکنیکی آثاری خلق کرده اند که درآنها ما چیزی از سینمای دنیا کم نداریم. بنابراین فکر میکنم اگر مسئله امنیت شغلی و اعتماد سینماگران به هم برطرف شود سینمای ایران رونق مییابد.
تبلیغ سینما رفتن هم بسیار اهمیت دارد برخی اوقات ما ضد تبلیغ عمل میکنیم. برای رفتن مردم به سینما نیاز به دعوت نامه است و رسانه ملی و مطبوعات میتوانند دراین زمینه موثر باشند.
شیخ طادی در بخش پایانی صحبتهایش گفت: اگر ارتباط مردم با سینما قطع شده صرفا به دلیل سیاستگذاریها نیست بلکه در این میان بحث اندیشه هم مطرح است. مولفههای فروش در سینمای ما بین برخی از تهیهکنندگان بدوی و غیراخلاقی است. بی اخلاقی از حوزه سیاست وارد حوزه فرهنگ ما شده است. هنرمند باید صاحب اندیشه وتفکر باشد
کارگردان "شکارچی شنبه" عنوان کرد: نمیتوان صرفا گفت فقط سالن نداریم یا سیاستگذرایها غلط است من به عنوان یک هنرمند باید صاحب اندیشه و تفکر باشم. یک تهیهکننده به من میگوید: مردم فیلم "روزهای زندگی" را دوست ندارند چرا این نوع فیلمها را میسازی. اما من با فیلم "روزهای زندگی" با روح مردم سرو کاردارم و نمیخواهم جیبشان را خالی کنم.
گفتوگوی ویژه برنامه به بهانه برگزاری جشواره فیلمهای مستقل افق نو به بررسی سینمای مستقل با حضور نادر طالبزاده دبیر جشنواره و مرلین میلر کارگردان آمریکایی اختصاص داشت. در این بخش بیشتر به نفود هالیوود و تاثیرمنفی که در سینمای آمریکا دارد از زبان کارگردان آمریکایی اشاره شد.
رویدادها، چهرهها، پشت صحنه فیلم سینمایی "عقاب صحرا" به کارگردانی مهرداد خوشبخت، جدول فروش فیلمها، تازههای اکران و از پیش تولید تا پس از تولید که به معرفی فیلمهای "زندگی جای دیگری است"، "نیکان و بچه غول" و "گرداله" میپرداخت، بخشهای دیگر برنامه شب گذشته هفت بود.